Stap een winkel voor kantoormateriaal binnen en koop jezelf een aandelenregister.
Je krijgt een ingebonden boek met genummerde pagina’s en de nodige kolommen voor de verplichte informatie in te vullen.
Een aandelenregister bijhouden is dus niet moeilijk, tenzij je een coöperatie bent met enkele 100den, 1.000den of zelfs 10.000den coöperanten.
Je krijgt een boekenkast vol aandelenregisters en je weet binnen enkele jaren de info van die ene coöperant niet meer terug te vinden als deze wenst uit te treden.

Gelukkig is er ondertussen een wet die het digitaal bijhouden van een aandelenregister mogelijk maakt.
Maar mag dit zomaar in een Exceldocument?
En welke gegevens dien ik dan te vermelden in de verschillende kolommen?
En als een coöperant uittreedt, hoe moet ik dat registreren?
Wanneer registreer ik trouwens een instap of een uittreding?

Of je nu effectief een boek bij houdt, via een eigen ontwerp in Excel of Acces werkt of gebruik maakt van een bestaand programma: het is nodig dat we de basisregels van een aandelenregister kennen zodat we geen fouten maken. Het register gaat immers de ganse duurtijd van je coöperatie mee en halverwege van systeem veranderen is niet evident.
Je aandeelhouders zijn het hart van je coöperatie. Een correcte registratie van je aandeelhouders, het aantal aandelen en het geïnvesteerde kapitaal is essentieel om met je wettelijke verplichtingen in orde te zijn.

Coopkracht vzw geeft over dit onderwerp een webinar, waar wij vanuit Coopfabrik graag aan meewerken.
Praktische info:
– donderdag 2 december 2021 van 12.30 tot 13.30 uur
– Zoommeeting, opname achteraf te herbekijken
– Prijs:  gratis voor leden, € 35 voor niet-leden

Meer informatie en het inschrijvingsformulier vind je op de website van Coopkracht vzw